Virtual & Augmented Reality in de klas

Tegen het einde van het schooljaar maak ik doelen voor het aankomende schooljaar. Wat wil ik bereiken? Wat wil ik verbeteren? Vaak wordt er gedacht in fabrieksmatig leren. Persoonlijk vind ik het helemaal niks. Iedere leerling die een stap in mijn klaslokaal zet, heeft recht op een persoonlijke benadering. Om leerlingen wegwijs te maken met een nieuw onderwerp, kun je tegenwoordig een filmpje laten zien op het digibord. Een hele opstap vergeleken met een sheet of een krijtbord tekening nog niet zo lang geleden. Maar er valt meer te doen. Zo’n drie jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met Virtual Reality.

Wie wil er nou niet de lancering van de Apollo-missie meemaken vanuit de cockpit? Een ervaring die veel indruk maakt op leerlingen. Een ervaring dat een bijzondere aftrap kan zijn voor lessen over ruimte, natuurkunde of bijvoorbeeld wiskunde. Wandelen door een vulkaan tijdens aardrijkskunde, of rondlopen in een bedrijf als voorbereiding op een stage. Dit is allemaal mogelijk met virtual reality (VR). Maar hoe pas je VR in het huidige onderwijs? Dat is een vraag die me regelmatig gesteld word. Wat zijn de mogelijkheden, is de volgende vraag. Regelmatig geef ik workshops voor onderwijzend personeel om ze hier vaardiger in te maken. Er is zoveel mogelijk met VR in het onderwijs. Daar houd het echter niet op, er bestaat ook nog eens de mogelijkheid voor augmented reality (AR).

Lees verder in het like-to-share magazine….

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Mogelijk gemaakt door WordPress.com.

Omhoog ↑