Een Robot is écht dom!

“Mevrouw, een robot kan toch niet zo dom zijn?” die vraag heb ik wel honderd keer gehoord. Vandaag zijn we aan de slag gegaan met programma’s schrijven met behulp van symbolen. 

Allereerst hebben ze een tekening gemaakt, waar ze een programma voor hebben geschreven zodat de buurvrouw of buurman de tekening ook kan tekenen zonder het voorbeeld te zien. De een tekent een bos met diepte, de ander schrijft zijn/haar eigen naam op of tekent een figuurtje uit een favoriete game. 

Het is heerlijk onrustig in de klas, er word druk overlegd hoe de code opgeschreven moet worden want moet je het nou aangeven, zodat de computer steeds een stapje zal zetten voordat het gaat inkleuren, of kun je een aantal keer het inkleur-symbool achter elkaar zetten? Na een korte uitleg, komt de vraag weer boven: “Hoe kan het zijn, dat een robot zo dom is?” 

Daarop laat ik ze een filmpje zien van een uitzending van “Het Klokhuis” over het verschil tussen een menselijk- en een computerbrein. Daarop ontstaat de vraag hoe een zoekmachine werkt? We besluiten om dat dan maar eens uit te gaan zoeken. Het is een uitstapje van de huidige opdracht maar de leerlingen zijn er zo nieuwsgierig naar geworden dat ik het de moeite waard vind. 

De leerlingen krijgen de leiding bij de zoektocht. Gezamenlijk vinden ze uit dat zoekmachines webpagina’s indexeren door robots. Die robots verzamelen alle webpagina’s en halen de nuttige informatie uit deze pagina’s, denk hierbij aan woorden of verwijzingen. Deze gegevens worden allemaal toegevoegd aan de zoekmachine waardoor er een gigantische database ontstaat waaruit de zoekresultaten tevoorschijn komen. 

Na de pauze gaan we terug naar het onderwerp van de projectweek:  programmeren. We gaan een race doen waarbij de leerlingen elkaar informatie gaan doorgeven. De makkelijkste manier is codes te gebruiken. Als alle informatie klopt, komt er een tekening uit. Als die juist is, dan hebben ze gewonnen. 

Het is rennen geblazen, ze lopen elkaar nog net niet overhoop (o.k. een enkele keer is het gebeurd). Twee maal wint hetzelfde team. Een team dat eigenlijk niet samen wilde werken want het groepje bestaat uit twee jongens en twee meisjes maar juist door de diplomatieke houding onderling was de taakverdeling  erg helder. Met deze laatste opdracht van vandaag werd het belang van duidelijk informatie doorgeven nog eens onderstreept. 

“Een Robot is écht dom!” 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Mogelijk gemaakt door WordPress.com.

Omhoog ↑