Onderwijsdag 2016

Twee weken geleden keek ik het programma van de congresdag po en vo eens door. Meteen merkte ik dat keuzes maken lastig gaat worden. Dus heb het even uitgesteld. Vanavond zit ik opnieuw te surfen. Definitieve keuzes maken blijft lastig. 

Ga ik in de eerste sessieronde naar “Computational Thinking in de klas. Niet nieuw, wel heel gaaf!” met de sprekers Don Zuiderman en Pauline Maas of dan toch naar “De toekomst van het onderwijs?” met spreker Richard van Hooijdonk. 

Nu heb ik die keuze nog steeds niet kunnen maken.  Computational Thinking triggert nieuwsgierigheid, wat zullen ze erover te vertellen hebben. Maar vooral, hoe kan IK het in mijn onderwijs een plekje geven, zoals ze in de intro-tekst vertellen. 

Maar ja, stond onlangs nog in “Kader Primair” met een artikel over VR in het onderwijs. Dus trekt de workshop van Richard van Hooijdonk mij ook. Ach ja, denk dat ik morgenvroeg in de auto maar eens een beslissing moet gaat nemen. Nog even uitstellen…. 

De tweede sessie maakt het qua aanbod niet makkelijker voor me. Neem nou “Onderwijs voor iedereen met Khan Academy”, flipping the classroom is voor mij een vast gegeven. Nieuwsgierig ben ik, naar hoe zij denken, over hoe de voortgang van leerlingen monitoren. Aangezien binnen mijn sectie hier heel verschillend over word gedacht. 

In dezelfde sessieronde komt ook “Ontwikkeling van onderwijs in 21-ste eeuwse vaardigheden en digitale vaardigheden in het bijzonder” voor. De discussie over de 21-ste eeuwse vaardigheden met in het bijzonder de digitale vaardigheden komt vaak voor. Het is een steeds belangrijker onderdeel in de samenleving, naar mijn idee blijft de ontwikkeling van de vaardigheden een beetje achter. De meeste scholen hebben geen ‘mediawijsheid’ vak, laat staan opdrachten om de 21-ste eeuw vaardigheden te mogen/kunnen ontwikkelen. 

Laat me dan ook het geluk hebben dat in diezelfde sessie ronde VR en AR weer voorkomt, dit keer dus ook met AR. Iets wat ik de laatste 3 jaar al met enige regelmaat gebruik in mijn lessen. Ik geloof in de mogelijkheden die AR kan bieden in het onderwijs, voor elk vak. Het doet echter vermoeden dat deze sessie alleen om demonstraties en concrete voorbeelden gaat, dus is het misschien niet iets voor mij om erbij te gaan zitten. Aangezien ik er al daadwerkelijk mee werk. 

Waar ik de laatste sessieronde naar toe ga? Eén springt er uit, vooral uit eigen ervaring “Hoe ga je om met de hackende leerling?” ben erg benieuwd wat Jarno van Lenthe hierover te vertellen heeft. Misschien vang ik nog nuttige tips op. 

Nu eerst maar eens de hond uitlaten en lekker onder de warme wol. 

Morgen word het érg vroeg dag…. 

Tot morgen!  #zinin 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Mogelijk gemaakt door WordPress.com.

Omhoog ↑