#BlimageNL Basis of Luxe behoeften?

Verschillende malen was ik het woord al tegengekomen op mijn snuffel-momenten op Twitter of Zite, maar had nog niet de betekenis erachter gezocht. Frans Droog deed dit wel, waarna hij met een uitdaging kwam voor een aantal EDU-bloggers. Terwijl ik zijn post over #BlimageNL (Frans Droog’s uitdaging) las, sprak mij de foto met het koffiekopje enorm aan.

Het bracht me terug naar een moment niet lang voor de zomervakantie. De airco deed het niet naar behoren terwijl het 36 graden buiten was, het internet viel uit de lucht en de bel had kuren. Badend in het zweet gingen we stug door, ondanks alleen digitale methodes en de herrie om ons heen. Eenmaal in de pauze kwamen we tot de conclusie dat het koffiezetapparaat het had begeven. Een collega riep meteen….

“That’s it, de arbeidsvoorwaarden zijn niet langer meer voldaan. Ik ga naar huis!” nogal overdreven pakt hij zijn tas en loopt de deur uit. Om even later weer terug te komen. Wat zijn nou de voorwaarden voor een docent om goed te kunnen werken? Is dat nou echt een gekoeld lokaal, koffie en een internetverbinding?

Wat is het voor mij? Zelf vind ik koffie echt niet altijd lekker, laat staan dat ik er verslaafd aan ben. Mijn lokaal bevind zich aan de schaduwzijde van het gebouw, dus airco is ook geen vereiste. Als het internet uitvalt, dan ga ik gewoon analoog verder. Dus nee, voor mij zijn dit geen voorwaarden. Wat is het dan wel?

Ik moet de vrijheid krijgen om te kunnen ontdekken wat voor mij als docent werkt. Digitaal lesgeven kan bijna iedereen, mits je je ervoor inzet, maar toch doet iedereen het op een andere manier. Niet elke methode werkt voor elke leerling, dit geld net zo hard voor de docent. Differentiatie hoort bij onderwijs. De ruimte krijgen om ervaringen te bespreken met collegae, ideeën uit te proberen en vooral open staan om nieuwe dingen te leren of oude bekende dingen verder uit te diepen. De waardering horen van de leerlingen maar ook de kritieken oppakken, bespreken met de leerlingen danwel gebruiken als feedback voor verandering.

Het zijn allemaal voorwaarden die voor mij belangrijk zijn. Dat bakkie koffie dan? Dat daar zo lonkend op die tafel staat? Ja heerlijk, doe me maar een bakkie. Maar die hond in de verte, doet me meer. Die geeft me rust als ik thuis kom. Als is het dan wel mijn eigen robbedoes. Die rust gebruik ik weer om gemotiveerd te blijven om steeds meer te willen weten, over de leerling, over mijn collegae en bovenal over de leerstof die ik aanbied aan de leerling.

Ok, eerlijk gezegd helpt een gekoeld lokaal met een internetverbinding, zonder continu loeiende bel natuurlijk een hoop. Maar het zijn geen basisbehoeften voor mij als docent, eerder luxe behoeften. Ook niet geheel onbelangrijk, zo heb ik ooit van leerlingen begrepen. 🙂

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Mogelijk gemaakt door WordPress.com.

Omhoog ↑