Leerlingbespreking

Blijf het een ervaring op zich vinden. Leerlingbespreking. Moeten we dan de cijfers bespreken? Of juist de leerlingen. Aan de naam te zien zou je zeggen dat we de leerlingen gaan bespreken. Waar ze staan in het leven, dan wel voor ervaringen hebben opgedaan de laatste tijd. Maar helaas, dit heb ik verkeerd gedacht. Eigenlijk maakt het niet uit wat voor een bespreking er is. Rapportvergadering, leerlingbespreking of mentorbespreking. Het gaat altijd om de cijfers van leerlingen. De goede leerlingen worden nauwelijks besproken. Zijn die niet belangrijk? Ik vind van wel, maar de tijd is gelimiteerd. Het is niet mogelijk om continu alle leerlingen te bespreken. Zowel de goed als de slecht presterende, dus zit ik hier weer met een cijferlijst voor me. Leerling voor leerling bespreken we de lijsten. Soms komt er toch een opmerking over het welbevinden tussendoor. Soms word het afgekapt, soms raken we op een dwaalspoor. Overleggen we dan nooit, over het welbevinden? Nee dat is niet waar. Het gebeurd wel, maar tijdens de pauzes, niet tijdens een vergadering. Dan hebben we het over cijfers. Wie er over gaat en wie niet. Leerlingbespreking zou soms wat meer over de leerlingen mogen gaan, in plaats over de resultaten die ze bieden. Apart vind ik het wel, zo’n leerlingbespreking.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Mogelijk gemaakt door WordPress.com.

Omhoog ↑