Tafelschikking

Daar zitten ze dan. Zesentwintig leerlingen uit de tweede klas. Verbaasde gezichten kijken in het rond. Maar ook boze gezichten. Of moet ik zeggen, nijdige gezichten. Het lachen is sommige vergaan. Anderen keren hun nieuwe buren de rug toe. Moeilijk hoor, zo’n nieuwe tafelschikking. In de pauze leek het een goed idee. Mijn mentorklas compleet door de war gooien. De sleur zit erin. Vaste kliekjes. Vaste buurtjes. Verandering is soms goed. Maar wie zet ik naast wie? Een vat vol mogelijkheden. Met een ingewikkelde analyse. Of toch liever random kiezen. Dit laatste is het geworden. De klassenlijst gepakt. Plattegrond erbij. Invullen maar. Vooral niet nadenken. Combinaties ontstonden die ik anders nooit gekozen had. Waarom niet? Dit kan toch best. Meisjes tussen de jongens en andersom. Nu ruim een uur zitten ze nu in deze random tafelschikking. Het is rustig in de klas. De schrik is weg. Het nieuwe is eraf. De leerlingen helpen elkaar. Overleggen over schoolse zaken. Eigenlijk kennen ze hun groepsgenoten niet. Dus ook word er kennis gemaakt. Niet het toevallige praatje in de gang. Maar een dieper gesprek komt hier en daar los. Nu twee jaar na het ontstaan van deze klas. Leren ze elkaar echt kennen. Nu zitten ze hier voor me, in groepjes van vier tot zes leerlingen. Oude bekenden maar eigenlijk complete vreemden worden samen een team. Druk aan het werk. Ben trots op ze. 
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Mogelijk gemaakt door WordPress.com.

Omhoog ↑